tirsdag, februar 28, 2006

XIII - Karl Marx og jødespørsmålet

Jeg skulle egentlig fortsatt det foregående innlegget om Israel, palistinske flyktninger etc, men jeg slenger inn litt kommentarer om Karl Marx - en mann mange dessverre fortsatt ser opp til...

Jeg har tidligere berørt Karl Marx’ antijødiske skrifter i korthet, men vil nå gå litt mer inn i detaljer av hva han faktisk skriver. Den viktigste teksten som berører jøder og jødedommen er skriften ”Zur Judenfrage” fra 1844. Marx argumenterer mot polemikere som påstår at kristendommens og jødedommens opphørelse er en forutsetning for etableringen av en stat der alle medborgere kan være frie – åndelig som politisk. Marx motsatte seg derfor jødenes emanspiasjon da dette ville innebære å akseptere jødene og deres religionsutøvelse, som han mente ville bety at de i fortsettelsen skulle kunne beholde sitt grep over medborgerne i samfunnet.

I hans tekst identifiseres samfunnets alle negative aspekter med jødene og jødedommen. Marx mener at det kapitalistiske samfunnet er et jødisk samfunn, og at kommersialismen hviler på individenes egoistiske interesser. Men, denne egoismen er ikke et allment menneskelig trekk, men har sitt opphav fra ”jødedommens verdslige grunnlag”: egen nytten.

Marx skriver (fritt oversatt):
Jøden har frigjort seg på jødisk måte ved at han har tilegnet seg pengemakten, og gjort pengene til en verdensmakt . (...) Ja, jødenes praktiske herredømme over den kristne verden har kommet til et så uinskrenket uttrykk i Nordamerika at til og med forkynnelsen av evangeliet og det kristne presteskapet har blitt en handelsartikkel (...).

Marx kobler altså egoisme, penger, makt og kapitalismen til jødene og jødedommen. Menneskenes frigjørelse hindres, i følge Marx, av jødedommens eksisten. Hans argumentasjon påminner om den kristne tradisjonen som så jødenes motstand mot å erkjenne Kristus som et hinder for forløsningen.

I andre publikasjoner trekker han paraleller mellom kapitalismen og jødene, for eksempel da han beskriver Parisbørsen som ”børssynagogen”.

Et annet Marx sitat:
Det faktum at Kristus for 1855 år siden drev ut de jødiske pengevekslerne fra tempelet, og at vår tids pengevekslere som har mobilisert på tyranniets side enda en gang består hovedsaklig av jøder er kanskje mer enn en historisk tilfeldighet. Men det er bare derfor at jødene er så sterke som det er passende og lønsomt å avsløre og stigmatisere deres organisasjon.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg skriver dette relativt korte svaret, som en engasjert marxist og kommunist. Og ja, det er helt riktig at marx hadde noen påstander om jødedommen, som man i dagens samfunn vil anse forkastelige og antisemmetistiske.

Først må jeg få nevne at Marx selv hadde et jødisk opphav, han tok senere et oppgjør med dette og ble ateist, men likevel er han en del av det jødiske folkeslag. Så å ilegge marx antisemmetistiske meninger, kan bli litt vanskelig. Men likevel bærer hans påstander om jødene, ikke vann men hans teoretiske verker reddes av han selv fra å bli antijødisk.

La meg sitere Lenin "Nettopp fordi marxismen ikke er et livløst dogme, ikke en avsluttet, ferdig, uforanderlig lære, men en levende ledetråd til handling (...)" Og her er kjernen, marxismen er etter marx, engels og lenins egen definisjon en levende lære. Enkeltpersoner kan feile og gå i villspor, derved baseres ikke marxismen på en enkeltpersons verk. Den tar med seg historiens erfaringer, fra ursamfunnet og danner en vitenskapelig lære som aktivt tar sikte på å forandre samfunnet. Jeg beundrer Marx, men han er også en mann av sin egen tid. Han hadde mange feil og mangler.

Kapitalismens egne ideologer bærer med seg disse samme trekk, noe også de borgelige (kapitalistiske) revolusjonære gjør. Altså se på Thomas Jefferson, ledende tenker til den amerikanske revolusjon, hans frihetstanker gjaldt bare hvite menn, alle andre var uverdige, likevel blir han hyllet. Se på den engelske revolusjon, der man også begrenset friheten til menn og den hvite rase, eller den franske der kvinner ble utelatt. Likevel la dette grunnlaget for kapitalismen, og man beundrer disse mennesker for sine frihetstanker, men de var menn av sin tid. La oss ha det samme perspektiv på de tenkere som har banet veien for overgangen til det framtidige sosialistiske samfunn, slik som de borgelige tenkere banet veien til det kapitalistiske.

Benedictus sa...

Å trekke paraleller mellom filosofen Marx og Jefferson eller revolusjonenes frihetstanker blir, slik jeg ser det, ikke helt riktig. Marx skrev et manifest, formulerte en filosofi som var langt mer dyptgående enn enkeltindivider i de ulike revolusjonene. Av den grunn er det viktig å rette søkelyset mot holdninger som var en del av hans verdensbilde. Skremmende, menneskefiendtlige holdninger som idag kan tolkes inn under den antisemittiske "tradisjonen". Marx hadde kanskke jødiske røtter, men det hindrer alikevel ikke å plassere hans påstander i den antisemittiske tradisjonen der jødene er " utsugere", "har verdensmakt" etc etc

Anonym sa...

Karl Marx var en flott filosof, men når man tenker på dette i ettertanke kan man se at det han skrev påvirket mange store diktatoerer. Som Hitler. Han tok dette jødespørsmålet fra å bare være et spørsmål, til holecoust!