søndag, april 06, 2008

Bundet av tradisjonen?

Ulf Ekman har startet en blogg (som hadde 7000 treff første dag) og har allerede skrevet flere interessante artikler. Den seneste blogposten  Att våga vara relevant för mer än en dag var veldig interessant. Artikkelen var veldig bra, men Ekman skriver noen setninger som jeg stusset litt ved:

Kristi kropp kan inte vara ett offer för moderniteten. Vi är inte nuets slavar. Vi behöver faktiskt inte heller vara överdrivet “relevanta”, i ordets ytliga bemärkelse, utan vi är för alltid bundna till Jesus och hans kropp, kyrkan, till Skriften och Andens tilltal genom historien.

Det er spesielt den siste setningen der han skriver at vi er bundet til Åndens tiltale gjennom historien. At vi en bundet til Jesus, hans kropp og Skriften, har jeg ingen betenkligheter med. Det er heller ikke Åndens tiltale i seg jeg stiller meg undrende til, men - hvilke uttalelser "opp gjennom historien" er av Ånden, hvilke er er det ikke? Er det tradisjonen og kirkefedrene som det siktes til?  Er det en vending bort fra Sola Scriptura?

2 kommentarer:

Lars sa...

"Åndens tiltale gjennom historien" - det kan vel være f.eks. slikt som "Sola scriptura", det? Eller står "Sola scriptura" i Bibelen noe sted?

(Jeg tror det var Dag som påpekte dette først.)

Benedictus sa...

Veldig bra Lars - og Dag!... men er ikke det en uttalelse som har ganske bra støtte i skriften?

Det finnes vel mange "tiltaler" gjennom historien som blir ganske vage når det gjelder støtte i Skriften...gjør det ikke?

Pavens ufeilbarlighet
Marias evige jomfrulighet
Læren om purgatoriet
etc etc...


jadda;)